Da li ste se ikad zapitali bez kojeg dela vaš automobil ne može da radi? Odgovor je jedna reč ALTERNATOR.
Alternator konstantno proizvodi potrebnu količinu struje za napajanje svih potrošača, a ujedno njen višak skladišti u akumulator i dopunjava ga. Danas svi automobili imaju alternatore, jer imaju sposobnost da kod najmanjeg broja okretaja proizvedu dovoljnu količinu električne energije za punjenje akumulatora.
Sastavni delovi alternatora su:
- rotor
- stator
- elektronski regulator napona-regler
- ispravljač
- kućište
- ležajevi
Da bi alternator bio u funkciji mora ga pokretati zubčasti kaiš preko radilice motora. Pre svake provere proverićemo ispravnost kaiša ili lančanika.
Pogledajte kategoriju ALTERNATORI
Kako alternator prilikom rada motora napaja elektrouređaje vozila,a sa viškom energije dopunjuje akumulator prvo što možemo proveriti da li je napon punjenja na akumulatoru u granicama zahtevanog. Napon punjenja mora biti između 13,8 i 14,7 V. U slučaju da je napon manji ili veći ukazuje nam na neispravnost regulatora napona.
Uzrok za paljenje signalne lampice na instrument tabli može biti neispravan regulator napona ili regler, istrošenost njegovih četkica ili kvar elektronskog dela reglera. U nekim slučajevima četkice se mogu zameniti i smanjiti trošak popravke, ali najčešće se mora zameniti ceo regler. Prilikom pomenutog kvara, intenzitet lampice u radu motora će biti izraženije crvene boje. Ako svetlost kontrolne lampice nije jaka, onda je možda problem sa diodama potom otvorite poklopac motora i proverite akumulatorovu gornju površinu, koja ne sme biti vlažna. U slučaju da jeste, znači da se kiselina izbacuje iz akumulatora zbog prejakog punjenja i potrebno je zameniti regler. Ukoliko to sami radite, obavezno otkačite kablove akumulatora kako ne bi napravili još veću štetu na automobilu ili bolje, posetite stručno lice.