COMMON-RAIL SISTEM UBRIZGAVANJA GORIVA
Common rail sistem ubrizgavanja sastoji se od:
- Pumpe visokog pritiska
- Zajednički vod goriva (rezervoar) u kome se stvara visok pritisak (maksimalni pritisak je 1800 bara i više u zavisnosti od motora)– COMMON RAIL
- Injektori (brizgaljke) – elektronski kontrolisane
- Instalacija koja spaja sve ove delove
Ovim sistemom ubrizgavanja dizel goriva postignutno je optimalno ubrizgavanje goriva u cilindre motora. Za razliku od ranih sistema ubrizgavanja kod common rail sistema ubrizgavanja postoji zajednički rezervoar goriva svih brizgaljki , čime je postignut isti pritisak ubrizgavanja goriva u sve cilindre. Pritisak u sistemu se stvara nezavisno od broja obrtaja motora i nemamo oscilovanje pritiska .
Common Rail tehnologija donela je znatne prednosti nad klasičnim ubrizgavanjem:
- Smanjena potrošnja goriva
- Optimalno ubrizgavanje goriva
- Mirniji rad motora
- Smanjena bučnost motora
- Smanjena emisija izduvnih gasova
Dizne su osetljive i na najmanju nečistoću i da bismo produžili radni vek delovima ubrizgavanja treba ne samo da sipamo što kvalitetnije gorivo, već i da koristimo filtere goriva zadovoljavajuće kategorije i kvaliteta.Gotovo svi moderni dizelaši zasnovani su na napajanju gorivom putem zajedničkog voda, takozvanom komon rejl sistemu. Sistemom ubrizgavanja upravlja kontrolna jedinica motora koja otvara svaku diznu pojedinačno elektronskim, a ne mehaničkim putem. Pritisak pod kojim se gorivo ubrizgava iznosi i na nekim motorima i preko 2.000 bari.Zbog visokosofisticirane tehnologije, ovaj sistem zahteva izuzetno čisto gorivo, a neki su posebno osjetljivi, kao na primer Delfijev komon-rejl koji je ugrađivan u Renoove modele.
Kod svih komon-rejl motora bitno je obratiti pažnju da sipamo gorivo kod proverenih snabdevača, ali tu nije kraj. Da bi nafta u što čistijem stanju stigla do pumpe, važno je da filter goriva bude zadovoljavajućeg kvaliteta. Cene originalnih prečistača se kreću od 15 do 50 eura, ali oni su poslednji deo na kome treba štedeti. Filteri novije generacije su nešto skuplji jer imaju grejače nafte i sonde koje prepoznaju vodu u dizel gorivu.
Kod svih modernih motora sa komon-rejl sistemom kontrolna lampica upozorava vozača da treba da poseti servis. Ta lampica kontroliše kompletan rad motora tako da signalizira i mnogo drugih grešaka pored ubrizgavanja. Ne treba je potcenjivati jer kvar na bilo kom sistemu može da se odrazi na ubrizgavanje.U većini slučajeva vozači ne poštuju signalne lampice na instrument tabli i voze dok ne dođe do oštećenja. Tada je nemoguće vršiti etapnu popravku, nego se mora remontovati ili menjati kompletan sistem ubrizgavanja.Takva opravka će vas skupo koštati. Injektori za komon-rejl dizel motore se kreću od 280 eura pa naviše, a pumpe visokog pritiska od 480 eura pa naviše. Postoji i mogućnost reparacije, ali ni to nije jeftino. Kompletan remont dizne košta oko 130 eura po dizni, a remont pumpe oko 350 eura.Bilo da se radi remont ili zamena, u većini slučajeva se menjaju i pumpa i dizne , jer ako nečistoće ili opiljci uđu u pumpu oni prođu kroz čitav sistem i oštete sve na svom putu. Prilikom remonta je vrlo korisno očistiti kompletan sistem dovoda goriva, počevši od rezervoara, do cevi za dovod i povrat nafte”U slučaju da imate vozilo sa motorom koji je zasnovan na komon-rejl sistemu, a prešao je 200.000 km bilo bi dobro da prekontrolišete injektore. Tokom kontrole na specijalnim aparatima postoji i mogućnost čišćenja, što će joj produžiti radni vek.
NAŠ SAVET
Sipajte gorivo kod proverenih snabdevaca i redovno menjajte filter goriva u vremenskom intervalu kako propisuje fabrika vaseg automobila